Ingen sektor i spilindustrien har oplevet større vækst i de senere år end mobilspil. Faktisk er det nu den dominerende sektor i hele branchen, og den indbringer flere penge end konsol- og pc-spil. Vurderingerne af den samlede værdi varierer, men det siges, at smartphone-gaming genererer omkring 1,35 billioner kroner om året.
Nogle spiludviklere var længe om at indse, at fremtiden for spil ville ligge i smartphones. Faktisk vil vi hævde, at casino sektoren var meget mere forudseende med at se denne kendsgerning. Udviklere af onlinekasinospil begyndte at optimere titler til mobilen tilbage i slutningen af 2000’erne, da de kunne se, at det snart ville blive attraktivt for spillerne at spille på farten, endda ved at bringe live casino spil til smartphones et årti senere. I dag er store spiludviklere som Activision Blizzard og Konami ved at indhente det forsømte og udgiver titler i konsolkvalitet til din mobil.
Men der er andre ændringer på vej til mobilspil. Faktisk to vigtige ændringer, som kan forårsage en revolution inden for mobilspil. En revolution er måske ikke altid ensbetydende med forbedringer, men vi vil hævde, at dette vil gøre mobilspil billigere, mere interessant og mere tilgængeligt. Her er hvorfor:
Slut med Apple- og Google-monopolet
Overvej dette: Det er faktisk ret nemt at udvikle et mobilspil. Selv før fremskridtene inden for AI (se næste afsnit nedenfor) var det ret enkelt at kode et spil og lancere det på markedet. Problemet er dog, at man for det meste var nødt til at stole på, at Google og Apple ville tage det ind i deres app-butikker. Især Apple er notorisk nøjeregnende med at optage spil, deDr ikke lever op til deres specifikationer. Det siges, at Apple alene afviser omkring 400.000 spilapps om året, så vi får aldrig at vide, hvilke fantastiske spil vi er gået glip af. Desuden kan de to store teknologivirksomheder opkræve betydelige gebyrer fra spiludviklere.
Nu er tingene ved at ændre sig. EU har besluttet, at Apple og Google skal bryde deres monopol, så der kan lanceres nye app stores, hvoraf nogle vil være spilfokuserede. Det vil tage tid for disse app-butikker at etablere sig, men det vil uden tvivl øge antallet af spil, der kan lanceres, og gøre det lettere for udviklere at tjene penge på grund af ændringer i gebyrerne. Alt i alt kan det give et meget mere frugtbart landskab for både spillere og spiludviklere.
Fremkomsten af AI i mobilspil
Som vi sagde, er det ikke så svært at lave et mobilspil. Men AI-teknologi vil snart gøre det muligt for alle – og vi mener alle – at bygge et spil uden erfaring med computerkodning. At bygge spil med tekstbeskeder – på samme måde som man chatter med ChatGPT – vil sandsynligvis være fremtiden for spiludvikling, hvilket betyder, at alle vil kunne skabe deres egne spilverdener.
Derudover vil AI gøre mobilspil stadig mere komplekse, så udviklere kan skabe stadig større spilverdener, der er tilpasset den enkelte spiller. Efterhånden som AI fortsætter med at udvikle sig, vil mobilspil ikke kun blive mere fordybende, men også mere tilgængelige, så et bredere publikum kan engagere sig i at skabe og spille spil. I sidste ende vil disse fremskridt udviske grænserne mellem spiller og udvikler og indvarsle en ny æra af interaktiv underholdning, hvor kreativitet og spil er sammenflettet som aldrig før.